langkau navigasi
> Cadangan Perjalanan> Destinasi Pilihan Seoulite
Destinasi Pilihan Seoulite

Tempat terkenal yang disyorkan oleh aespa GISELLE (Feat. Z-LINE) bagi Solo Traveller Generasi Z di Namsan

Published Date : 21.06.2024 / Edited Date : 21.06.2024

Tempat terkenal yang disyorkan oleh aespa GISELLE (Feat. Z-LINE) bagi Solo Traveller Generasi Z di Namsan

'Solo Traveller' kini telah menjadi trend bagi pengembara baharu di kalangan Generasi Z. Mengembara sendirian memberikan efek penyembuhan dan kepuasan yang amat besar kerana anda hanya boleh fokus pada diri sendiri dan citarasa anda. Kami mengesyorkan tempat solo traveller di Seoul bagi mereka yang bimbang perjalanan bersendirian akan membahayakan atau menyusahkan.

Seoul ialah bandar yang terbaik bagi mereka yang ingin merasai pengalaman melancong bersendirian kerana ia mempunyai kawalan keselamatan awam yang baik dan kemudahan pengangkutan awam selesa. Secara kebetulan, Giselle iaitu ahli kumpulan idola popular aespa telah mewakili Generasi Z untuk pergi ke Seoul secara solo bersama Visit Seoul. Giselle dengan gembira telah membawa anda dan mempersembahkan destinasi pelancongannya yang diberi nama <Z-LINE> dengan mengumpulkan tempat-tempat menarik yang Giselle gemari dan keinginan untuk pergi. Dia dengan senangnya turut memfokuskan kepada mercu tanda Seoul yang menawan iaitu Namsan. Mari kita melakukan solo travelling di sepanjang Z-LINE dengan kereta bawah tanah dan bas.

 




631Hangangjin



Music is My Life
'Hyundai Card MUSIC LIBRARY, Hyundai Card VINYL & PLASTIC'


Peneman terbaik untuk perjalanan solo ialah muzik. Senarai lagu yang menepati citarasa anda pastinya membangkitkan  keseronokan luar biasa sepanjang perjalanan anda.  Hyundai Card MUSIC LIBRARY, Hyundai Card VINYL & PLASTIC merupakan tempat pilihan bagi urutan lawatan pertama sekiranya anda ingin merasai langkah kanan di sepanjang lawatan anda. Tempat tersebut menyediakan pengalaman muzik yang menyeronokan.

Hyundai Card MUSIC LIBRARY, Hyundai Card VINYL & PLASTIC 1

Terletak hanya 5 minit berjalan kaki dari Pintu Keluar 3 Stesen Hangangjin pastinya tempat ini sudah pun menjadi tempat yang popular kepada pencinta muzik dan Gen Z. Music Library dan Vinyl & Plastic yang terletak bersebelahan menjadikan iai tempat yang indah. Namun begitu,  tarikan terbesar adalah kenyataan anda boleh mendengar pelbagai jenis muzik secara percuma di tempat ini. Di Vinyl & Plastic, anda bukan sahaja boleh membeli rakaman muzik, tetapi anda  juga boleh mendengar pelbagai genre muzik melalui turn table, pemain CD dan pemain kaset. Bukan itu sahaja, Music Library juga menampilkan lebih daripada 10,000 rekod vinil dan buku berkaitan muzik yang dikeluarkan dari tahun 1950-an hingga kini dan juga boleh dinikmati pada sembilan turn table.


Hyundai Card MUSIC LIBRARY, Hyundai Card VINYL & PLASTIC 2


Untuk makluman sesiapa sahaja boleh menggunakan kafe di tingkat satu dengan bebas. Manakala, perpustakaan muzik di tingkat dua pula adalah khas untuk ahli Hyundai Card sahaja. Namun begitu, keistimewaan ini juga boleh digunakan secara percuma empat kali sebulan pada hari bekerja dengan mendaftar ke aplikasi DIVE. Untuk memulakan perjalanan solo anda, bagaimana jika anda mengorak langkah pertama dengan mencipta senarai main baharu dengan pelbagai muzik di tempat yang hebat?


 246 Itaewon-ro, Yongsan-gu, Seoul

 Selasa~Sabtu 12:00~21:00, Ahad, cuti kebangsaan 12:00~18:00 (Ditutup pada cuti Tahun Baru Cina dan Chuseok)
 Hyundai Card Music Librarydive.hyundaicard.com/web/musiclibrary/spaceInfo.hdc
 Hyundai Card Vinyl & Plasticdive.hyundaicard.com/web/vinylandplastic/spaceMain.hdc


 

Kenangan perjalanan yang akan kekal terpahat dalam ingatan

'NONFICTION Hannam'


Flagship store NONFICTION Hannam ialah bangunan putih yang mengagumkan dan mempesonakan. Sebaik sahaja anda memasuki bangunan kedai, suasana hangat dan aroma memukau akan menyelubungi seluruh tubuh badan anda dan memberikan anda perasaan selamat yang menyenangkan seolah-olah anda menyambut pengantin baru.

NONFICTION Hannam 1

NONFICTION Hannam ialah salah satu jenama terkenal di Seoul hari ini dan pastinya telah memikat hati Generasi Z dengan pesona wangian aura yang misteri dan unik berdasarkan bahan mentah terbaik dan pengendalian teliti, serta pembungkusan menarik minat dan bersih serta canggih. Di kedai utama NONFICTION Hannam, anda boleh merasai dan menemui pelbagai produk yang berkaitan dengan gaya hidup, termasuk minyak wangi, sabun basuh tangan dan sabun mandi, krim tangan, lilin wangian dan penyegar udara. Pelbagai set hadiah turut disediakan yang sesuai dijadikan cenderahati dan buah tangan perjalanan.

NONFICTION, yang menyampaikan mesej 'masa untuk fokus pada diri sendiri dalam kesibukan kehidupan seharian', boleh dikatakan sebagai jenama yang sesuai untuk solo traveller, di mana anda mencari dan menemui citarasa anda sendiri.

NONFICTION Hannam 2

Aroma yang baik akan meninggalkan kenangan yang baik. Alami keseronokan menemui bau unik anda sendiri semasa mengembara bersendirian. Aroma yang anda akan temui semula selepas pulang dari perjalanan anda. Aroma yang akan anda rindui dan akan membawa anda kembali ke kenangan destinasi pelancongan anda.


 Tingkat 1, 242 Itaewon-ro, Yongsan-gu, Seoul

 Isnin~Ahad 11:00~20:30
 nonfiction-beauty.com/
 @official.nonfiction



Nikmati citarasa tempatan dengan makanan bermusim
'MISU restaurant'


Hannam-dong ialah kawasan kejiranan yang sering dikunjungi oleh artis dan influencer Korea terkenal kerana ia adalah tempat istimewa kepada restoran dan tempat membeli-belah yang elegen dan mewah. Makanan yang Giselle sarankan untuk menikmati keseronokan yang tidak boleh dilepaskan walaupun melancong seorang diri adalah makanan kegemaran orang Korea iaitu 'gukbap'.

MISU restaurant 1

MISU restaurant merupakan restoran yang boleh ditemui sambil berjalan-jalan menikmati suasana Hannam-dong.   Ia merupakan restoran terkenal dengan sup babi yang jernih dan beraroma. MISU restaurant ialah restoran yang dibina di dalam rumah 3 tingkat yang telah diubah suai menjadikannya unik dengan mengabungkan aspek moden dan sentuhan klasik dalam masa yang sama sehingga pengunjung dapat merasakan susana tempatan yang nyata. MISU restaurant menjual menu siang dan malam yang berasingan. Pada siang hari, mereka menghidangkan sup babi jernih yang telah ditayangkan beberapa kali di TV dan pada waktu malamn mereka menyajikan hidangan berasaskan  makanan laut dan daging bermusim berdasarkan masakan Korea dan Jepun serta dihidangkan dengan jualan minuman beralkohol iaitu wain dan minuman keras tradisional. Pada musim ini, sinaran matahari dan hembusan bayu angin adalah baik membolehkan anda menggunakan tempat duduk di atas teres yang akan membawa anda terbuai menikmati hidangan sambil merasai romantik suasana malam awal musim panas. Seoul mempunyai banyak restoran dan kedai serbaneka yang dibuka 24 jam sehari dan mempunyai budaya penghantaran makanan yang maju. Oleh itu, anda boleh menikmati makanan yang lazat dan pelbagai hidangan pada bila-bila masa tanpa perlu risau tentang ketepatan masa. Jadi ingatlah perkara ini semasa merancang jadual perjalanan anda.


MISU restaurant 2

Berhampiran Stesen Hangangjin, terdapat pelbagai deretan kedai jenama, restoran dan kafe, termasuk Muzium Seni Leeum dan Kafe Sayu terbesar di Korea dengan pelbagai pameran dan zon swafoto. Oleh itu, ia adalah idea yang bagus untuk menikmati tempat menarik di Seoul dan meneroka citarasa anda Sendirian. Mari mencipta pengalaman kenangan perjalanan anda bersama-sama dengan menemui citarasa anda dengan hidangan lazat di tempat istimewa.

 

 25-9, Daesak-ro 31-gil, Yongsan-gu, Seoul

 Isnin~Sabtu 11:00~23:00, 14:00~16:00 waktu rehat





423 Chungmuro



Jika anda menikmati perjalanan menemui citarasa anda melalui muzik, aroma dan rasa di Hannam-dong, mari ikut Z-LINE pula ke Chungmuro untuk pengalaman baharu lainnya. Bertolak dari Stesen Hangangjin di Laluan 6, pindah ke Laluan 3 di Stesen Yaksu, dan menempuh dua stesen sebelum tiba di Stesen Chungmuro di mana anda boleh merasai keindahan tradisi Korea. Dengan masa perjalanan kurang daripada 15 minit, anda boleh merasai pengalaman Seoul dengan suasana yang berbeza berbanding sebelum ini.

 

Chungmuro Station 2



Tempat untuk merasai suasana Korea
KOREA HOUSE Kohojae


Jika anda keluar dari Stesen Chungmuro dan berjalan sedikit ke laluan lorong, meninggalkan bangunan berwarna-warni, anda boleh menemui Korea House. Ia adalah  ruang budaya tradisional yang menjadi mercu tanda Korea. Korea House adalah tempat yang membolehkan anada merasai pelbagai budaya tradisional Korea, termasuk masakan diraja, persembahan seni tradisional dan perkahwinan tradisional. Tempat yang dilawati Giselle ialah Kohojae yang terletak di Korea House.

Kohojae 1

Kohojae, yang bermaksud 'Kediaman bagi mereka yang suka perkara kuno,' ialah kafe pencuci mulut tradisional Korea di mana anda boleh merasai minuman diraja yang premium. Di Kohojae juga anda boleh menikmati pencuci mulut yang dihidangkan di meja tradisional untuk individu dan dibuat daripada bahan bermusim dari empat musim sambil mengalami sendiri suasana hanok di pusat bandar Seoul. Menu ini menyediakan teh tradisional, kek beras dan makanan ringan Korea yang disajikan di Soban iaitu meja tradisional Korea. Di Kohojae, anda boleh menikmati minuman yang menyegarkan dan persembahan tarian gelanggang 'Chunaengjeon', yang menampilkan pergerakan orioles pada musim bunga. Anda boleh melawat Kohojae selepas membuat tempahan melalui aplikasi Catch Table, dan pelanggan yang menempah Kohojae juga boleh meletak kenderaan secara percuma.

Kohojae 2


Kawasan berhampiran Chungmuro iaitu tempat Kohojae terletak adalah rumah kepada Kampung Namsangol Hanok. Tempat ini adalah tempat di mana Hanok tradisional dan warisan budaya dikekalkan dan tempat pasar tradisional Pasar Inhyeon. Ia menjadikannya tempat yang terbaik untuk menyelami pengalanan budaya tradisional Korea yang sebenar. Adalah langkah yang bijak untuk menambah sedikit lagi perasaan istimewa pada soo traveller anda dengan melawati pengembaraan dan perjalanan di bandar tradisional.


Korea House Sohwadang, 10 Toegye-ro 36-gil, Jung-gu, Seoul (Pil-dong 2-ga)
 www.kh.or.kr/kh/eng
 @koreahouse_official 

 




BUS 02 Sinheung Church



Sambil anda menikmati citarasa dan gaya tradisi Korea di Kohojae, sedar tak sedar hari semakin melabuhkan tirainya. Destinasi seterusnya di Z-LINE ialah malam yang indah di Seoul. Jom pergi ke tempat yang terkenal di Namsan di mana anda boleh menikmati perasaan dan suasana bersama sinaran merah matahari terbenam dan pemandangan malam Seoul yang berkilauan. Kali ini, kami bercadang untuk menggunakan subway dan bas bersama-sama. Anda boleh pergi ke lebih banyak tempat dengan lebih selesa dengan menaiki bas ke lorong-lorong yang tidak boleh dicapai dengan kereta api bawah tanah. 


Shinheung Market 1



Pertemuan suasana tempatan dan budaya

Shinheung Market, Huam-dong

Apabila anda ingin menikmati pelancongan tempatan di Seoul tempat yang mesti anda lawati ialah pasar tradisional. Apabila memikirkan pasar tradisional pasti anda akan memikirkan tempat yang menjual hasil pertanian dan laut pelbagai makanan dan keperluan harian. Tetapi Pasar Shinheung baru-baru ini telah  muncul sebagai taman permainan baharu untuk generasi MZ dan menjadi tempat di mana anda boleh merasai pelbagai pengalaman seolah-olah ia adalah ruang budaya yang kompleks yang tersedia di dalam pasar.

Shinheung Market 2

Sebagai sebahagian daripada projek penjanaan semula bandar, Shinheung Market telah dinaiktaraf semula sebagai pasar baharu dengan suasana retro dan suasana moden di mana artis dan peniaga berkumpul. Pelbagai kedai, termasuk kafe, restoran, bar, bengkel dan kedai prop, memenuhi jalan bulatan, termasuk arked iaitu tempat yang digunakan dalam pengambaraan  drama. Kemudian terdapat 'Missterious' iaitu kedai props antik dengan suasana unik yang turut dinikmati oleh Giselle untuk membeli-belah dan 'Inner Surfing' termasuk sebuah kedai buku kecil di kawasan kejiranan. Tempat-tempat ini akan menepati citarasa anda dan ianya terdapat di seluruh pasaran seperti set drama yang akan memberikan anda keseronokan mengembara. Ia adalah tempat yang terbaik untuk membeli cenderahati kecil untuk diri sendiri, menikmati kafe, atau mengalami budaya unik di tempat kraf.

Shinheung Market 3


Shinheung Market 4



Rasai suasana romantik dengan pemandangan matahari terbenam 
'noop café'


Kawasan sekitar Itaewon di mana Shinheung Market terletak adalah salah satu tempat yang terbaik untuk menikmati pemandangan dan panorama malam Seoul yang digabungkan dengan Gunung Namsan. Jadi pastinya ia akan menjadi salah satu pengalaman yang merugikan jika anda terlepas peluang mengambil gambar dengan latar belakang N Seoul Tower apabila melancong ke sini. Kami juga memperkenalkan kafe yang hebat di mana anda boleh mengambil gambar yang cantik dengan pemandangan matahari terbenam yang indah.

noop Cafe adalah kafe dengan keluasan lebih daripada 1652 M2 dan merupakan restoran dengan pemandangan Namsan.  Dengan keseluruhan bangunan 6 tingkat diubah menjadi satu kafe, Noop Cafe dengan suasana vintajnya  membolehkan anda merasai pelbagai perkara untuk dinikmati dalam satu bangunan. Bermula daripada bilik di mana anda boleh menikmati permainan biliard ke atas bumbung dengan teres luaran dan tempat bergambar untuk simpanan gambar kenangan terbaik anda.


noop Cafe 1

Menu ini juga menawarkan pelbagai barangan yang menarik minat anda daripada kelazatan hidangan kafe hingga bir sejuk, pasta dan piza. Jom rasai percintaan terhadap diri anda sendiri yang datang dari kesendirian sambil menyaksikan matahari terbenam di Seoul di Noop Cafe. Adalah idea yang baik untuk menulis surat kepada diri anda pada masa depan atau mengambil gambar dengan lampu berwarna-warni N Seoul Tower di latar belakang bercanvas indah untuk mengingati perjalanan anda.


noop Cafe 2


Berhampiran Stesen Universiti Wanita Sookmyung merupakan tempat  di mana terletaknya Shinheung Market dan Noop Cafe. Terdapat juga lorong kulinari Namyeong-dong dengan pelbagai jenis restoran, lorong semangat, lorong kulinari yang dicipta dengan semangat belia, dan Yongridan-gil, terkenal sebagai tempat popular untuk Generasi Z. Jom bawa perjalanan solo anda ke peringkat seterusnya dengan hidangan kulinari yang lazat dan aktiviti kebudayaan.

 

 20 Sinheung-ro 26-gil, Yongsan-gu, Seoul

 Setiap hari 11:30~23:50 
 @noopcafe

 




BUS 01B Namsan Seoul Tower



Selepas seharian menjelajah Namsan mari menuju ke destinasi terakhir Z-LINE, N Seoul Tower. Walaupun anda melancong seorang diri, jangan risau, anda boleh melancong dengan selesa dan selamat di Seoul kerana bandarnya bercahaya terang benderang walaupun pada waktu malam dan sistem keselamatannya baik. Terdapat beberapa cara untuk sampai ke Namsan iaitu jika anda pergi dari Shinheung Market, anda boleh menaiki bas sepanjang Z-LINE.

Shinheung Market 5



Perjalanan solo dengan malam romantis Seoul,
'N SEOUL TOWER'


N Seoul Tower ialah mercu tanda bandar Seoul di mana terletaknya kompleks kebudayaan Seoul dan warisan budaya masa depan Seoul. Ia juga merupakan lokasi latar belakang yang kerap dijadikan kawasan menonjolkan kandungan K-K, termasuk k-film yang sangat digemari di dunia. Perkara yang paling menarik tentang N Seoul Tower adalah ia merupakan tempat yang digemari oleh masyarakat Seoul dan mesti dikunjungi oleh pengembara termasuklah aktiviti wajib iaitu melawati balai cerapnya. Dari balai cerap N Seoul Tower anda boleh menikmati pemandangan 360 darjah pusat bandar Seoul sehingga 60 km ke semua arah dan membolehkan anda menikmati keindahan Seoul sekilas pandang. Selain balai cerap, terdapat banyak tempat lagi untuk dinikmati termasuk kafe, restoran dan galeri, serta seni media 'Inside Seoul', yang hebat menafsirkan semula pemandangan indah Seoul yang berpusat pada patung N Seoul Tower. Oleh itu, mari kita mengambil masa terbaik anda dan nikmati mercu tanda Seoul.


N Seoul Tower


Pada waktu malam, N Seoul Tower akan mensinar, dan warna lampu malam berubah bergantung pada kualiti udara.

Apabila N Seoul Tower bersinar biru, suasananya baik jadi disyorkan untuk melihat pemandangan malam pada waktu ini. Bergantung pada tahap kualiti udara 'baik, sederhana, buruk, sangat buruk', lampu berwarna 'biru, hijau, kuning dan merah' dihidupkan.


 105 Namsan Gongwon-gil, Yongsan-gu, Seoul

 Isnin~Ahad 10:30~22:30 *Sila rujuk laman web untuk waktu cuti umum
 www.seoultower.co.kr/en/

 

Nikmati makanan dan pelancongan pada masa yang sama 
'HANCOOK'


Tempat istimewa terakhir yang menghiasi laluan solo traveller terkenal Namsan di sepanjang Z-LINE ialah HANCOOK. Terletak di tingkat 3 N Seoul Tower yang membolehkan anda  menikmati pemandangan 360 darjah Seoul dan makanan yang lazat pada masa yang sama.

Hancook ialah restoran tempat anda menikmati pelbagai hidangan dan daging panggang Korea. Apabila anda membuat tempahan makanan anda boleh menerima tiket percuma ke N Seoul Tower Observatory sebagai salah satu faedah. Hidangan pelbagai hidangan yang dinikmati di puncak mercu tanda Seoul N Seoul Tower akan menambahkan kelainan yang menyeronokkan pada adegan terakhir solo traveller anda. N Seoul Tower merupakan tempat yang bersebelahan dengan Myeong-dong pusat membeli-belah Seoul dan Pasar Namdaemun pasar awam terbesar di Seoul di mana anda boleh membeli barang kemas dan produk fesyen pada harga rendah, serta Cheonggyecheon iaitu jalan pejalan kaki di mana acara dan festival sering diadakan. Ia merupakan tempat yang menyediakan pelbagai tempat yang selamat dan selesa untuk melancong.


HANCOOK


 Hari bekerja 12:00~22:00
Makan Tengah Hari Hujung Minggu/Cuti - Bahagian 1: 12:00~14:00, Bahagian 2: 14:00~16:00

Makan Malam Hujung Minggu/Cuti - Bahagian 3: 17:30~20:00, Bahagian 4: 20:00~22:00 
 www.nseoultower.co.kr/eng/visit/restaurant2.asp


Pemandangan panorama kota Seoul

 

Melancong ke tempat menarik di Namsan, Seoul dengan Z-LINE! Hannam-dong, di mana anda boleh meneroka citarasa anda sendiri.  Stesen Chungmuro, di mana anda boleh mengalami keindahan tradisional Korea. Stesen Universiti Wanita Sookmyung dengan rasa menikmati gaya retro lama dengan cara baharu dan Namsan, Seoul mercu tanda seoul dan tempat anda boleh menikmati pemandangan malam yang indah. Masa perjalanan yang singkat di sepanjang Z-LINE dan pengangkutan awam yang mudah memberikan pengalaman perjalanan Seoul yang berharga.  Ayuh nikmati keindahan tempat terkenal yang selamat di Namsan sambil mengembara sendirian. Dalam musim di mana anda boleh melakukan perjalanan dari siang ke malam, kami mengesyorkan solo traveller di Z-LINE sebagai cenderahati untuk diri sendiri.

Tags

#N SEOUL TOWER #HyundaiCardMUSICLIBRARY #HyundaiCardVINYL&PLASTIC #NONFICTIONHannam #MISUrestaurant # KOREA HOUSE Kohojae #Shinheung Market #HANCOOK #Z-LINE #noop café

예약 전 안내사항
  • 장기 폭염 예상 기간 프로그램 운영 중단: 7.23. ~ 8.11.
  • 예약은 관광일 기준 최소 3일 전 까지 가능합니다.
  • 3인 미만은 예약이 취소될 수 있습니다.
  • 기존 등록된 예약 중 그룹별 정원을 초과하지 않는 예약에 한하여 1일 전 17시 까지 추가 예약 가능합니다.
  • 다음달 예약은 전달 15일 이 후부터 가능합니다.
  • 발열 또는 호흡기 증상(열, 기침, 가래, 근육통, 코막힘, 인후통 등)이 있는 경우 프로그램 참여를 삼가하여 주시기 바랍니다.
  • 보호자가 동반하지 않는 만 14세 미만의 아동 관광객의 경우 현장에서 취소됩니다.
  • 기상특보(폭염, 태풍, 호우, 미세먼지 등)로 인해 도보관광 운영이 어려운 경우 모든 예약은 일괄 취소됩니다.(발효 즉시 취소처리)
    ※예약 당일 기상특보를 상시 확인 바랍니다.
  • 해설 진행 시 발생하는 안전사고에 대해서 서울도보해설관광 사무국과 서울문화관광해설사는 책임을 지지 않습니다.
  • 한국어를 모국어로 사용하는 대한민국 국민의 경우, 외국어 해설 신청이 불가능합니다.
예약 전 안내사항
  • 예약은 관광일 기준 최대 5개월 전부터 최소 5일 전 까지 신청 가능합니다.
  • 희망하시는 날짜 및 코스에 활동가능한 해설사가 없는 경우 예약은 취소될 수 있습니다.
  • 특히 주말 및 공휴일, 봄(4~5월) 가을(9~11월) 성수기에는 예약이 조기마감 되오니 이 점 유의하여 주시기 바랍니다.
  • 예약확인을 위해 도보관광 사무국(02-6925-0777)에서 확인 연락이 진행됩니다.
    (최소 5일~한달 전)3회 이상 전화통화가 이뤄지지 않을 시 예약이 취소될 수 있습니다.
  • 경복궁, 창덕궁, 창경궁, 덕수궁 35인 이상 관람 시, 해당 궁궐 사이트에서 15일 전 단체 입장신청이 필요합니다. (2014.1.1.부터 시행)
  • 해설 진행 시 발생하는 안전사고에 대해서 도보관광 사무국과 서울문화관광해설사는 책임을 지지 않습니다.
  • 보호자가 동반하지 않는 만 14세 미만의 아동 관광객의 경우 현장에서 취소됩니다.
  • 기상특보(폭염, 태풍, 호우, 미세먼지 등)로 인해 도보관광 운영이 어려운 경우 모든 예약은 일괄 취소됩니다.(발효 즉시 취소처리)
    ※예약 당일 기상특보를 상시 확인 바랍니다.
예약 전 안내사항
  • 예약은 관광일 기준 최소 1주일 전까지 가능합니다.
  • 덕수궁의 경우 복지카드를 지참한 관광객에 한하여 무료입장이 가능합니다.
    ※ 중증(1~3급) 동반인 포함 2명 무료※ 경증(4~6급) 장애인 본인 1인만 무료
  • 보호자 또는 보조자가 동반하지 않을 경우 이용이 불가능 합니다.※ 별도의 보조자가 없는 경우 사무국으로 문의 바랍니다. (02-6925-0777)
  • 희망하시는 날짜 및 코스에 활동가능한 해설사가 없는 경우 예약은 취소될 수 있습니다.
  • 예약확인을 위해 도보관광 사무국(02-6925-0777)에서 확인 연락이 진행됩니다.(최소 5일~한달 전)3회 이상 전화통화가 이뤄지지 않을 시 예약이 취소될 수 있습니다.
  • 해설 진행 시 발생하는 안전사고에 대해서 도보관광 사무국과 서울문화관광해설사는 책임을 지지 않습니다.
  • 기상특보(폭염, 태풍, 호우, 미세먼지 등)로 인해 도보관광 운영이 어려운 경우 모든 예약은 일괄 취소됩니다.(발효 즉시 취소처리)
    ※예약 당일 기상특보를 상시 확인 바랍니다.
예약 전 안내사항
  • 예약은 관광일 기준 최소 1주일 전까지 가능합니다.
  • 덕수궁의 경우 복지카드를 지참한 관광객에 한하여 무료입장이 가능합니다.
    ※ 중증(1~3급) 동반인 포함 2명 무료
    ※ 경증(4~6급) 장애인 본인 1인만 무료
  • 본 프로그램은 수화해설 중심으로 진행되며, 수화가 불가능한 경우 이용이 불가합니다.
  • 희망하시는 날짜 및 코스에 활동가능한 해설사가 없는 경우 예약은 취소될 수 있습니다.
  • 예약확인을 위해 도보관광 사무국(02-6925-0777)에서 확인 연락이 진행됩니다.
    (최소 5일~한달 전)3회 이상 전화통화가 이뤄지지 않을 시 예약이 취소될 수 있습니다.
  • 해설 진행 시 발생하는 안전사고에 대해서 도보관광 사무국과 서울문화관광해설사는 책임을 지지 않습니다.
  • 기상특보(폭염, 태풍, 호우, 미세먼지 등)로 인해 도보관광 운영이 어려운 경우 모든 예약은 일괄 취소됩니다.(발효 즉시 취소처리)
    ※예약 당일 기상특보를 상시 확인 바랍니다.
예약 전 안내사항
  • 예약은 관광일 기준 최소 1주일 전까지 가능합니다.
  • 본 코스는 보행약자(거동이 불편한 고령자, 장애인, 유모차 이용자 등)를 위한 코스입니다.
  • 보호자를 동반하지 않을 시 이용이 불가능 합니다.※ 보행약자 1명당 보호자 최소 1인 이상 동반
    ※ 전동보장구(전동휠체어, 전동스쿠터 등) 사용자의 경우 보호자 1인당 보행약자 최대 4인까지 동반 가능
    희망하시는 날짜 및 코스에 활동가능한 해설사가 없는 경우 예약은 취소될 수 있습니다.
  • 예약확인을 위해 도보관광 사무국(02-6925-0777)에서 확인 연락이 진행됩니다.(최소 5일~한달 전)3회 이상 전화통화가 이뤄지지 않을 시 예약이 취소될 수 있습니다.
  • 해설 진행 시 발생하는 안전사고에 대해서 도보관광 사무국과 서울문화관광해설사는 책임을 지지 않습니다.
  • 미세먼지 비상저감조치 발령 및 기타 기상악화(폭염, 태풍, 폭우 등)로 인해 도보관광 운영이 어려운 경우 모든 예약은 일괄 취소됩니다. (관광일 전날 기준)
Read before Reservation
  • Reservations must be made at least three days prior to the tour date.
  • Additional reservations, one or two days before the tour starts, are only allowed for the tour that is already fixed.
  • In the case of group tour, more than 10people, please contact us by e-mail.
  • Reservations for the following month are available from the 15th of the current month.
  • Please refrain from participating in any tour programs should you be experiencing any symptoms, including fever, coughing, congestion, muscle pain, stuffy nose, and/or sore throat.
  • Reservations for tourists 14 years & under without an accompanying adult or guardian shall be canceled on site.
  • All reservations will be canceled in the event of a weather warning being issued. (e.g. heatwave, typhoon, heavy rain, fine dust, etc.) (Cancellation will be processed immediately upon implementation)
    ※ Please always check the weather warning on the day of the reservation on the site below.
    (https://www.accuweather.com/en/kr/seoul/226081/weather-forecast/226081)
  • The Seoul Guided Walking Tour administration office and tour guide affiliates are not responsible for any accidents that happen to occur during the tour program.
Read before Reservation
  • Reservation shall be made at least 1 week before the tour day.
  • The course is for tourists with mobility problems (Senior, people with disability, stroller user).
  • You may not use the course without an assistant (or companion)
    ※ At least one assistant shall accompany a tourist with mobility problem
    ※ In case of electric assisting device users (electric wheelchair, electric scooter users), one assistant may accompany up to 4 tourists with mobility problem
  • Reservation may be canceled when a guide is unavailable on the desired date and course.
  • Seoul Guided Walking Tour Office (02-6925-0777) will contact you to confirm reservation.
    (At least 5 days~1 month before tour day) Reservation may be canceled when Seoul Guided Walking Tour Office cannot reach you for more than 3 times.
  • Seoul Guided Walking Tour Office and Seoul culture and tourism guide are not liable for the safety accidents during the Seoul Guided Walking Tour.
  • All reservations will be canceled in the event of a weather warning being issued. (e.g. heatwave, typhoon, heavy rain, fine dust, etc.) (Cancellation will be processed immediately upon implementation)
    ※ Please always check the weather warning on the day of the reservation on the site below.
    (https://www.accuweather.com/en/kr/seoul/226081/weather-forecast/226081)
予約前の案内事項
  • 予約は観光予定日を基準に3日前までとさせて頂きます。
  • 個人予約:最大10名
    ※京福級、昌徳宮、昌慶宮は20名様までご予約頂けます。
  • 既にご予約されたコースの中で、グループ別の定員を超えない予約に限り、観光予定日の1日前の17まで追加での予約が可能です。
  • 翌月のご予約は前月の15日から可能です。
  • 発熱または呼吸症状(熱、咳、痰、筋肉痛、鼻づまり、喉の痛みなど)がある場合は、解説プログラムへのご参加はお控えください。
  • 保護者を同伴しない14歳未満の児童観光客は、現場でキャンセルとなります。
  • 気象特報(猛暑、台風、豪雨、PM2.5)によりウォーキングツアーの運営が難しいと判断された場合、全ての予約は中止とさせて頂きます。(発効後直ちにキャンセルを行う)
    ※ 下記のリンクにてご予約当日の気象特報をご確認ください。
    (https://www.accuweather.com/ja/kr/seoul/226081/weather-forecast/226081)
  • 観光中に発生する安全事故について、ソウル徒歩解説観光事務局とソウル文化観光解説士は責任を負いません。
予約前の案内事項
  • 予約は観光日を基準として少なくとも1週間前まで可能です。
  • 本コースは、移動弱者(移動が不自由な高齢者、障害者、ベビーカー利用者など)のためのコースです。
  • 補助人(或いは同行人)を伴わない場合は利用できません。
      ※歩行弱者1人当たり少なくとも1人以上の補助人を伴う
      ※電動補助具(電動車椅子、電動スクーターなど)使用者の場合、補助人1当たり歩行弱者最大4人まで同伴可能
  • ご希望の日付及びコースに活動可能な解説士がいない場合、予約はキャンセルされることがあります。
  • 予約を確認するため、徒歩観光事務局(02-6925-0777)で確認のための連絡が行われます。
    (少なくとも5日~1ヶ月前)3回以上電話が通じない場合、予約が取り消されることがあります。
  • 解説を進行する時に発生する安全事故に対し、徒歩観光事務局とソウル文化観光解説士は
    責任を負いません。
  • 気象特報(猛暑、台風、豪雨、PM2.5)によりウォーキングツアーの運営が難しいと判断された場合、全ての予約は中止とさせて頂きます。(発効後直ちにキャンセルを行う)
    ※ 下記のリンクにてご予約当日の気象特報をご確認ください。
    (https://www.accuweather.com/ja/kr/seoul/226081/weather-forecast/226081)
预约前说明事项
  • 观光日基准最少3日前方可进行预约。
  • 最多可申请10人。
    (※ 景福宫, 昌德宫, 昌庆宫是例外 最多可申请20人)
  • 在已登记的预约团体中,只接待不超过预约人数的团体,可在前一天17时前追加预约。
  • 下个月的预约可从前一月15日开始。
  • 如有发热或呼吸道症状(发烧、咳嗽、痰液、肌肉痛、鼻塞、咽喉痛等),请避免参与解说活动。
  • 无保护者随同的未满14岁儿童游客,会在现场取消解说活动。
  • 气象特报(酷暑、台风、暴雨 、雾霾 等)导致徒步观光项目暂停时,所有预约将一律被取消。(发布紧急措施时立即取消)
    ※ 请在以下网站上随时确认预约当天的气象特报。
    (https://www.accuweather.com/zh/kr/seoul/226081/weather-forecast/226081)
  • 对于解说活动中发生的安全事故,首尔徒步解说旅游事务局和首尔文化观光解说社不予负责。
预约前说明事项
  • 观光日基准最少1日前方可进行预约。
  • 本线路是为了行动不便者(行动不便的高龄者、残疾人、婴儿车利用者等)的路线。
  • 无辅助人员(或同行人)伴随时,不可利用。
    ※ 步行不便者1名至少需要1名以上的辅助人员陪同。
    ※ 电动辅助器具(电动轮椅、电动独轮车等)使用者时,每一位辅助人员最多可陪同 4名步行不便者。
  • 希望观光的日期及线路上无解说员时,预约有可能被取消。
  • 为了确认预约,徒步观光事务局(02-6925-0777)会致电进行确认。
    (最少5日~一个月前) 3次以上无法连接时,预约将被取消。
  • 进行解说时,对于有可能发生的安全事故,徒步观光事务局和首尔文化观光解说员概不负责。
  • 气象特报(酷暑、台风、暴雨 、雾霾 等)导致徒步观光项目暂停时,所有预约将一律被取消。(发布紧急措施时立即取消)
    ※ 请在以下网站上随时确认预约当天的气象特报。
    (https://www.accuweather.com/zh/kr/seoul/226081/weather-forecast/226081)
預約前說明事項
  • 最晚請於預約日期3天前完成預約。
  • 最多可申請10人。
    (※ 景福宮, 昌德宮, 昌慶宮是例外 最多可申請20人)
  • 已完成預約的團體若人數超過限制,可於前一天下午5點前追加預約。
  • 每月15日將開放下個月的預約。
  • 若有發燒或呼吸道症狀(發燒、咳嗽、咳痰、肌肉酸痛、鼻塞、喉嚨痛),請避免參與本活動。
  • 未有保護者同行的未滿14歲兒童遊客,會在現場取消參與資格。
  • 氣象特報(酷暑、颱風、暴雨 、霧霾 等)而導致徒步觀光無法進行時,將一律取消所有預約。(發布限令時將立即取消)
    ※ 請在以下網站上隨時確認預約當天的氣象特報。
    (https://www.accuweather.com/zh/kr/seoul/226081/weather-forecast/226081)
  • 進行解說時,對於有可能發生的安全事故,首爾徒步解說觀光事務局和首爾文化觀光解說員概不負責。
預約前說明事項
  • 觀光日基準最少1日前方可進行預約。
  • 本線路是為了行動不便者(行動不便的高齡者、殘疾人、嬰兒車利用者等)的路線。
  • 無輔助人員(或同行人)伴隨時,不可利用。
    ※ 步行不便者1名至少需要1名以上的輔助人員陪同。
    ※ 電動輔助器具(電動輪椅、電動獨輪車等)使用者時,每壹位輔助人員最多可陪同 4名步行不便者。
  • 希望觀光的日期及線路上無解說員時,預約有可能被取消。
  • 為了確認預約,徒步觀光事務局(02-6925-0777)會致電進行確認。
    (最少5日~壹個月前) 3次以上無法連接時,預約將被取消。
  • 進行解說時,對於有可能發生的安全事故,徒步觀光事務局和首爾文化觀光 解說員概不負責。
  • 氣象特報(酷暑、颱風、暴雨 、霧霾 等)而導致徒步觀光無法進行時,將一律取消所有預約。(發布限令時將立即取消)
    ※ 請在以下網站上隨時確認預約當天的氣象特報。
    (https://www.accuweather.com/zh/kr/seoul/226081/weather-forecast/226081)